reklama

Lodní doprava má výročí. Na moři probíhá drtivá většina celosvětového obchodu

úvodní obrázek

Přesně před 200 lety přeplula americká loď Savannah Atlantický oceán. Po 29 dnech a 11 hodinách doplula do přístavu v Liverpoolu, kam ji přišly přivítat davy lidí. Její pokrokový parní pohon ale dlouho nevydržel. Krátce po doplutí do Evropy ho firma odstranila a z lodi se stala plachetnice. Trasa přes Atlantský oceán, kterou absolvovala i Savannah, byla dlouhou dobu hlavní obchodní spojnicí. V posledních letech ale získává v lodní dopravě navrch Asie. Nachází se tam osm z deseti nejvytíženějších přístavů. I když by se mohlo zdát, že v době letadel a rychlovlaků lodě ztrácejí význam, drtivá většina celosvětového obchodu se i dnes uskutečňuje na moři. Lodě jsou sice pomalé, ale dokážou převážet za nízkou cenu obrovské množství nákladu.

Největší přístavy na světě



pořadínázevnáklad v milionech tun
1.Čou-šan1007
2.Šanghaj706
3.Singapur626
4.Su-čou608
5.Kanton566
6.Tchang-šan565
7.Čching-tao508
8.Port Hedland505
9.Tchien-ťin503

Co se převáží?

v milionech tun nákladu



Srovnání lodní přepravy: 1980 vs. 2018 podle typu

Největší společnosti provozující kontejnerovou lodní dopravu

podle kapacity

Název společnostiSídloPřepravené kontejnery (v mil)
Maersk LineDánsko3,88
Mediterranean Shipping CompanyŠvýcarsko/Itálie3,12
CMA-CGMFrancie2,55
China Ocean Shipping CompanyČína1,97
Hapag-LloydNěmecko1,55


Obchod na moři rozdělený podle regionů

KontinentNaloženíVyložení
Asie42 %61 %
Evropa17 %20 %
Amerika21 %13 %
Oceánie13 %1 %
Afrika7 %5 %

Kontejnerová revoluce

Skutečnou revoluci v nákladní dopravě na moři znamenalo zavedení kontejnerů. Největším problémem nákladních lodí byla příliš velká doba nakládání a vykládání zboží. To trvalo u velkých lodí i týden. Nástup standardizovaných kontejnerů nakládku výrazně urychlil. Kontejnery jde navíc jednoduše přeložit na vlak či kamion. V porovnání s tradičním nakládáním zboží také výrazně ubylo krádeží zboží.

Srovnání tras, na kterých jsou převáženy kontejnery

V milionech přepravených kontejnerů či jejich ekvivalentů

90 %

zboží v rámci světové obchodní výměny cestuje po moři.

50 tisíc

nákladních lodí provozují dopravci v mezinárodním obchodu.

16 bilionů dolarů

je zhruba v přepočtu podle odhadů Světové obchodní organizace hodnota zboží, které nákladní lodě ročně přepraví.



Zdroj: REVIEW OF MARITIME TRANSPORT 2018, UNCTAD/United Nations

reklama