reklama

Dropbox a Spotify, dvě legendy startupové scény, vstupují na newyorskou burzu

Startupové ikony na burze

Spotify pomohlo hudebnímu průmyslu z krize, Dropbox naučil lidi používat cloud. Oba odolávají tlaku technologických gigantů, stále ale hledají recept jak vydělávat. Dvě legendy startupové scény vstupují na newyorskou burzu. Dropbox 23. března, Spotify 3. dubna.

  • sotify
  • dropbox

Světová služba, která nabízí streamování hudby od vybraných vydavatelství.

159 milionů
zobrazit více

159 milionů aktivních uživatelů má po celém světě Spotify, klíčové je ale množství těch, kteří si službu zhruba za 10 dolarů měsíčně předplácí - a těch bylo ke konci loňského roku 71 milionů. Strategií zakladatele Daniela Eka je dostat se co nejdřív nad 100 milionů platících, aby se jeho "dítě" stalo pro hudební nakladatelství nepostradatelným partnerem kvůli své velikosti.

5 miliard dolarů
zobrazit více

5 miliard dolarů utržilo Spotify loni, což představuje výrazný nárůst oproti roku 2016, kdy se příjmy dostaly na 3,6 miliardy dolarů. Problémem firmy ovšem nejsou tržby, ale ziskovost - za více než deset let své existence nebylo Spotify nikdy v plusu, loňská provozní ztráta narostla z předloňských 426 na 461 milionů dolarů.

79 centů
zobrazit více

79 centů vyplatilo loni Spotify majitelům autorských práv z každého dolaru, který utrží. To je sice o devět centů méně než v roce 2015, ale pořád jde ve srovnání s takovým Netflixem o vysoké číslo - populární videotéka podle Financial Times z každého dolaru odešle 66 centů. Spotify v propozici pro komisi pro cenné papíry uvádí, že obsah, který nabízí, mu nepatří a nemá nad ním kontrolu, což je největším rizikem investice. Netflix také nabízí cizí obsah, jenže čím dál víc sází i na vlastní tituly. Spotify ale svou hudbu nemá.

23 miliard dolarů
zobrazit více

23 miliard dolarů je odhadovaná tržní hodnota Spotify. To z původně švédského projektu dělá jeden z nejcennějších start-upů světa. Větší cenu mají jen dopravní aplikace Uber a Didi Chuxing či platforma na pronájmy bytů Airbnb. Způsob, kterým se Spotify rozhodlo upsat své akcie, je u podobně velkých technologických firem unikátní - nejde o klasickou emisi akcií, ale o takzvaný přímý úpis. Takže k obchodování nabídne už existující akcie, které si budou moci ihned koupit třeba jeho předplatitelé. Zároveň ušetří desítky milionů dolarů na poplatcích pro bankéře z Wall Street.

Konkurence

Apple Music

je největší vyzyvatel Spotify. Dosud se ale švédské firmě daří ambicím nejhodnotnější společnosti světa odolávat. Společnost Apple má zhruba polovinu platících zákazníků, ale hlavně v USA ji Spotify v poslední době dohání.

YouTube

se sice zaměřuje na videoobsah, ale pro Spotify to představuje silnou konkurenci - na videokanálu vlastněném Googlem jsou k dispozici klipy, a to nejen k největším hitům.

Deezer

je velmi podobná aplikace jako Spotify a vznikl také v Evropě - v Paříži. Je ale řádově menší, má jen několik milionů platících klientů a podobně jako Spotify je ztrátový.

Počet předplatitelů Spotify

(v milionech)

červenec 2010
0,5
březen 2011
1
červen 2011
1,5
listopad 2011
2,5
leden 2012
3
srpen 2012
4
prosinec 2012
5
březen 2013
6
květen 2014
10
listopad 2014
12,5
leden 2015
15
červen 2015
20
březen 2016
30
srpen 2016
39
březen 2017
50
červen 2017
57
září 2017
65
prosinec 2017
71

Webové úložiště, které umožňuje sdílet soubory a složky s ostatními uživateli internetu.

1,1 miliardy
zobrazit více

1,1 miliardy dolarů byly tržby Dropboxu v loňském roce, hospodaření ale skončilo podobně jako u Spotify v minusu, a to 111 milionů dolarů. Obě čísla představují zlepšení - obrat meziročně poskočil o 31 procent, ztráta se zmenšila o více než 50 procent.

7,4 miliardy
zobrazit více

7,4 miliardy dolarů je aktuální hodnota Drobboxu - podle dokumentů, jež před emisí akcií předal úřadům. Od investorů plánuje firma prodejem menšinového balíku získat 648 milionů dolarů.

500 milionů
zobrazit více

500 milionů registrovaných uživatelů se hlásí k Dropboxu, ovšem jen 11 milionů z nich si službu předplácí.

Konkurence

Podobně jako u Spotify i u Dropboxu platí, že jeho konkurenty jsou největší technologické společnosti světa. Svá vlastní cloudová úložiště klientům nabízejí Apple, Google, IBM, Microsoft i Amazon. Firma přiznává, že podniká ve vysoce konkurenčním prostředí a že tlak zřejmě v budoucnu ještě zesílí. Dropbox ale sází na to, že zůstane jakousi třešničkou s lepšími službami, než mají kolosy ze Silicon Valley.

Stamiliardový byznys

Zakladatelem Dropboxu je 35letý podnikatel Drew Houston, ve firmě mu patří čtvrtinový podíl. Dropbox rozjel s kamarádem v roce 2007, vzdálená úložiště byla tehdy v plenkách. Stali se tak průkopníky byznysu, v němž se podle odhadů analytiků ze společnosti Gartner protočí v roce 2020 přes 200 miliard dolarů. V roce 2009 chtěl Dropbox koupit Apple, Houston ale nabídku Steva Jobse odmítl.

reklama