reklama

Rychlovlakům vládne Čína. Češi mají velké plány

úvodní obrázek

V Číně je více kilometrů tratí než ve všech ostatních zemích dohromady. Velké plány na rychlé vlaky má i Česko – ale zatím nestaví. V první fázi chce vláda propojit Prahu s Německem a Brnem.

Po zemi, ale rychleji

Železniční doprava zažívá ve světě svou renesanci. Proti letecké dopravě jsou vlaky ekologičtější a cestující navíc nemusí procházet dlouhými bezpečnostními kontrolami. Jednotlivé země teď dávají dohromady plány, jak svoji železniční síť vylepší, aby dokázala letecké dopravě na kratší vzdálenosti konkurovat i rychlostí. Česko má s rychlovlaky velké plány. Podle přehledu, který právě vydala Mezinárodní železniční unie, má Česká republika v budoucnu ambici překonat délkou tratí Rakousko či Spojené království. Vysokorychlostní vlaky v Česku jsou zatím jen na papíře. Podle současných plánů má stavba prvních úseků začít v roce 2025.

Nejrychlejší vlak na světě

Největší rychlostí se cestující mohou svézt vlakem v Šanghaji. Maglev tam jezdí mezi okrajem města a letištěm. Jeho nejvyšší rychlost v provozu je 431 kilometrů za hodinu. Touto rychlostí se lidé svezou ale jen v ranní a odpolední špičce. Zbytek dne jezdí kvůli úsporám maximální rychlostí 301 kilometrů v hodině, tedy méně než klasické rychlovlaky. Kvůli krátké vzdálenosti je ale rozdíl v jízdní době méně než minutový. Maglev v Šanghaji je tak spíše lákadlem pro turisty. Pokud pro cestu z letiště zvolí cestující maglev, nedoveze je do centra, ale jen na okraj města a dál musí stejně metrem. Podle čínských médií linka prodělává a přepravuje méně pasažérů, než se předpokládalo.

Kdo má nejvíce rychlovlaků na světě?

PořadíZeměV provozuVe výstavběPlánCelkem
1Čína310437207132839578
2Turecko594115350896836
3Španělsko285290410614817
4Indie0046344634
5Francie2734017254459
6Japonsko30414021943637
7Írán0133617683104
8USA73519221593086
9Rusko0029702970
10Thajsko0028782878
...
22Česko00810810

Rekord na české železnici

Rychlostní rekord na české železnici pokořilo pendolino Českých drah v roce 2004. Na trati mezi Břeclaví a Brnem dosáhlo rychlosti 237 kilometrů za hodinu. Drahám ale kvůli rekordu hrozila pokuta. Drážní úřad jim povolil jen 230 kilometrů za hodinu. Rekord ale padl na uzavřené trati. V běžném provozu zde mohou vlaky jet 160 kilometrů v hodině. Stejná nejvyšší rychlost platí i na všech ostatních tratích v Česku. V budoucnu by se na některých tratích mohlo začít jezdit „dvoustovkou“. Správa železniční dopravní cesty vyšší rychlost plánuje například v nedávno dokončeném Ejpovickém tunelu nedaleko Plzně.

Nejrychlejší vlaky v Česku

V ČR je rychlost omezena na 160 kilometrů v hodině, dopravci ale provozují vlaky, které by zvládly jet i rychleji.

Pendolino

Od roku 2003 provozují České dráhy rychlovlaky Pendolino. Soupravy z Itálie jsou konstruovány až na rychlost 230 kilometrů v hodině. Proti jiným mají výhodu v podobě naklápění soupravy v zatáčkách. Díky tomu může oblouky projet rychleji než ostatní vlaky. Dráhy původně chtěly nasadit pendolina do Vídně a Berlína. Nakonec se všech sedm jednotek přesunulo na trať Praha–Ostrava. Část spojů je prodloužena na Slovensko či do Chebu.

Railjet

Railjetem se mohou cestující projet na trase z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce. Jejich maximální rychlost je 230 kilometrů v hodině. Touto rychlostí ale jezdí jen v Rakousku na trati mezi Vídní a Lincem. Pro cestující je vlak zvláštní prémiovou byznys třídou, která nabízí ještě větší komfort než první třída. Na rozdíl od rakouské verze je ale v českých soupravách méně prémiových míst a naopak více míst ve druhé třídě.

Klasické vozy pro dvoustovku

Státní České dráhy i RegioJet provozují standardní vagony i lokomotivy, které jsou schopné jet až 200 kilometrů za hodinu. České vozy a lokomotivy této rychlosti ale využívají jen v zahraničí. Dvoustovkou se cestující mohou projet modrým vlakem Českých drah mezi Berlínem a Hamburkem.

Zdroj: Mezinárodní železniční unie, data poskytnuta jednotlivými státy v březnu 2019

reklama