reklama

Řízení evropského automobilového průmyslu přebírají manažeři na vrcholu sil

V evropském automobilovém průmyslu, jemuž se nyní daří, dochází zvolna ke změnám na nejvyšších manažerských postech. Řízení se ujímají manažeři většinou kolem padesátky, kteří mají bohaté zkušenosti a současně jsou na vrcholu tvůrčích sil. Pod jejich vedením by se měly z výrobců aut stát poskytovatelé „služeb mobility“. Současně musejí zvládnout přechod na výrobu vozů s elektrickým pohonem a autonomních vozů.

Nová generace

Generálním ředitelem a předsedou představenstva Volkswagenu byl jmenován letos v dubnu, kdy vystřídal Matthiase Müllera. Předtím ve vedení největší světové automobilky odpovídal za hlavní značku VW, která dlouhodobě málo vydělávala. Diess v období 2007–2014 seděl v představenstvu automobilky BMW, kde měl na starosti zprvu nákup, poté výzkum a vývoj. Z bavorského koncernu ho koncem roku 2014 „přetáhl“ tehdejší předseda dozorčí rady a významný akcionář společnosti Ferdinand Piëch.

Diess nastoupil do Volkswagenu začátkem července 2015, tedy pár měsíců před vypuknutím emisního skandálu. Brzy poté se nechal slyšet, že německé továrny VW „zaměstnávají nadbytečné lidi“, čímž velice popudil vlivné odbory. Herbert Diess se ještě musí vypořádat s neblahými důsledky emisního skandálu či posílit pozici VW na čínském trhu, kde koncern prodává zhruba třetinu svých aut. A také prosadit novou strukturu řízení koncernu uspořádanou podle značek. Diess bude přímo řídit skupinu, do níž patří VW, Škoda, Seat a VW Transporter.

Britský manažer, který od roku 2009 v FCA odpovídal za značku Jeep, byl jmenován generálním ředitelem sedmé největší automobilové skupiny světa 21. července, krátce před tím, než v curyšské univerzitní nemocnici na následky nečekaných pooperačních komplikací zemřel Sergio Marchionne. Čeká ho nesnadný úkol – přesvědčit zákazníky a investory, že naváže na dílo svého předchůdce, který připravil pětiletý strategický plán (2018–2022). Právě značka Jeep by měla skupině nejvíce pomoci zdvojnásobit v uvedeném období čistý zisk.

FCA hodlá veškeré své továrny v USA přeorientovat na výrobu SUV. Ale současně si jako další klíčový úkol vytkl zvednout odbyt „masových“ modelů značky Fiat, především v Evropě. Manley se rovněž pokusí dohnat zaostávání FCA ve vývoji elektrických a samořiditelných aut. FCA patří mezi automobilkami s globální působností k těm nejslabším, míní německý analytik Frank Schwope z peněžního ústavu NordLB. Argumentuje tím, že společnost nemá tolik peněz na vývoj novinek a její modelová paleta je zastaralá. Potřebný kapitál by jí mohl poskytnout čínský investor.

Poté, co byl 18. června zatčen a umístěn do vyšetřovací vazby šéf Audi Rupert Stadler, uvolnil se v ingolstadtské centrále lukrativní post. Stadlera dočasně nahradil Nizozemec Abraham Schot, dosavadní ředitel pro prodej a marketing. Vede si velice sebevědomě a jistě by automobilku rád řídil i nadále. Ale má smůlu. Dozorčí rada Volkswagenu minulý týden šéfovský post nabídla Markusi Duesmannovi. Ten od roku 2010 pracuje u BMW.

Zpočátku odpovídal za vývoj motorů, později povýšil do představenstva, kde převzal odpovědnost za nákup a vztahy s dodavateli. Dozorčí rada by Duesmanna, který v minulosti pracoval rovněž jako konstruktér u Daimleru, ráda viděla v čele Audi, neboť „jde o člověka, jenž má zkušenosti z různých oblastí automobilového průmyslu“. Předpokládá se, že lákavou nabídku přijme. Jeho hlavním úkolem bude učinit Audi „průhlednější“. Prakticky by to mělo znamenat lepší spolupráci s úřady vyšetřujícími vznik emisního skandálu, v němž měla dceřiná firma Volkswagenu hrát klíčovou úlohu.

Šéfové, kteří dosluhují

Carlos Ghosn

O změně na nejvyšším postu se uvažuje také ve francouzském Renaultu, jenž se v březnu roku 1999 majetkově propojil s japonským Nissanem. Tato aliance, jež se na rozdíl od jiných osvědčila, v roce 2016 převzala kontrolu nad Mitsubishi. Na vrcholu tohoto trojúhelníku stojí Carlos Ghosn, Brazilec s libanonskými kořeny, který má také francouzský pas. Tento muž řídí Nissan od roku 2001 a od roku 2006 ještě Renault. Dozorčí rada Renaultu mu letos v únoru prodloužila manažerskou smlouvu o další čtyři roky, ale vyloučit nelze jeho dřívější odchod. Za jeho nejpravděpodobnějšího nástupce se považuje provozní šéf Renaultu (a manažerská „dvojka“ této automobilky) Thierry Bolloré (55).

Dietrich Zetsche

„Dr. Zee“, jak se přezdívá muži s nápadným knírem, pracuje pro společnost vyrábějící luxusní auta, nákladní auta a autobusy od roku 1976. Do jejího čela byl jmenován začátkem roku 2006. Akcionáři začínají uvažovat o jeho nástupci, neboť manažerský kontrakt mu vyprší koncem příštího roku. Za jeho nástupce je už delší dobu považován Švéd Ola Källenius, který u Daimleru odpovídá za vývoj. Koncern minulý týden oznámil, že do ledna roku 2020 zásadně změní svoji organizační strukturu. Namísto pěti současných obchodních úseků (divizí) vzniknou tři samostatné jednotky pod střechou holdingu.

reklama