reklama

Vlakoví dopravci obnovují noční spoje. Evropané oceňují jejich pohodlí a ekologičnost

úvodní obrázek

Evropané začínají více využívat dálkové noční vlakové spoje. Oproti cestování autobusy a letadly je vlak sice časově náročnější a dražší, ale mnohem pohodlnější. A ve srovnání s leteckou dopravou i ekologičtější.

Noční vlaky ve střední Evropě

Vlak vs. letadlo a autobus

Cena od (Kč)

SpojeníVlakLetadloAutobus
Praha-Budapešť894,-259,-429,-
Praha-Krakov868,-259,-249,-
Praha-Curych1447,-1499,-750,-
Praha-Moskva4447,-1758,-2900,-

Doba cestování

SpojeníVlakLetadloAutobus
Praha-Budapešť10:391:106:20
Praha-Krakov8:001:107:05
Praha-Curych14:191:209:35
Praha-Moskva28:212:3535:00

Noční vlaky Českých drah

České dráhy provozují noční spoje v kooperaci se zahraničími partnery a podílejí se také na provozu jejich projektů.

  • Praha–Poprad–Košice–Humenné (včetně autovlaku)
  • Praha–Krakov–Varšava
  • Praha–Bratislava–Budapešť
  • Praha–České Budějovice–Curych
  • Praha–Brno–Košice–Prešov

Kromě výše uvedených spolupracují České dráhy na projektu ÖBB Nightjet u spojení Vídeň–Břeclav–Bohumín–Berlín/Krakov–Varšava nebo s ruskými RŽD na provozu spojení Praha–Ostrava–Moskva a na komerčním vlaku RŽD Moskva–Bohumín–Břeclav–Nice. Vedle vlaku Moskva–Paříž se jedná o jeden ze dvou nejdelších dálkových vlaků na území centrální Evropy (více než 3300 kilometrů a cestovní čas přes 48 hodin). Vedle Českých drah nabízí RegioJet noční vlakový spoj Praha–Košice.

Noční Evropou

V minulosti železniční dopravci provozování nočních spojů masově rušili. Příčinou bylo i levnější cestování nízkonákladovými aerolinkami a autobusy. Nyní připravují jejich obnovu či spuštění nových linek. Vlaky se vrací do módy v době, kdy svět, včetně Evropy, klade důraz na ekologičnost dopravy.

Lídrem změny jsou rakouské dráhy ÖBB (Österreichische Bundesbahnen), které provozují noční vlaky pod značkou Nightjet. Společnost se nočních tras nikdy nevzdala, v lednu 2020 představí nový spoj mezi Vídní a Bruselem, plánuje i linku Vídeň–Amsterdam.

O obnově nočních spojů uvažují i švýcarské železnice (SBB). Současné noční spoje z Curychu provozují rakouské ÖBB.

Nové linky spustili ve Velké Británii (spoje z Londýna do Skotska a západoanglického hrabství Cornwall). O obnově nočních vlaků se diskutuje ve Skandinávii.

1,6 milionu

nočních cestujících loni přepravily napříč Evropou rakouské dráhy. V roce 2017 to bylo 1,4 milionu lidí.

Zdroj: vybrané nejnižší ceny na internetu, České dráhy, Ryanair, Regiojet, Flixbus

reklama