
Evropané začínají více využívat dálkové noční vlakové spoje. Oproti cestování autobusy a letadly je vlak sice časově náročnější a dražší, ale mnohem pohodlnější. A ve srovnání s leteckou dopravou i ekologičtější.
Noční vlaky ve střední Evropě

Vlak vs. letadlo a autobus
Cena od (Kč)
Spojení | Vlak | Letadlo | Autobus |
Praha-Budapešť | 894,- | 259,- | 429,- |
Praha-Krakov | 868,- | 259,- | 249,- |
Praha-Curych | 1447,- | 1499,- | 750,- |
Praha-Moskva | 4447,- | 1758,- | 2900,- |
Doba cestování
Spojení | Vlak | Letadlo | Autobus |
Praha-Budapešť | 10:39 | 1:10 | 6:20 |
Praha-Krakov | 8:00 | 1:10 | 7:05 |
Praha-Curych | 14:19 | 1:20 | 9:35 |
Praha-Moskva | 28:21 | 2:35 | 35:00 |
Noční vlaky Českých drah
České dráhy provozují noční spoje v kooperaci se zahraničími partnery a podílejí se také na provozu jejich projektů.
- Praha–Poprad–Košice–Humenné (včetně autovlaku)
- Praha–Krakov–Varšava
- Praha–Bratislava–Budapešť
- Praha–České Budějovice–Curych
- Praha–Brno–Košice–Prešov
Kromě výše uvedených spolupracují České dráhy na projektu ÖBB Nightjet u spojení Vídeň–Břeclav–Bohumín–Berlín/Krakov–Varšava nebo s ruskými RŽD na provozu spojení Praha–Ostrava–Moskva a na komerčním vlaku RŽD Moskva–Bohumín–Břeclav–Nice. Vedle vlaku Moskva–Paříž se jedná o jeden ze dvou nejdelších dálkových vlaků na území centrální Evropy (více než 3300 kilometrů a cestovní čas přes 48 hodin). Vedle Českých drah nabízí RegioJet noční vlakový spoj Praha–Košice.
Noční Evropou
V minulosti železniční dopravci provozování nočních spojů masově rušili. Příčinou bylo i levnější cestování nízkonákladovými aerolinkami a autobusy. Nyní připravují jejich obnovu či spuštění nových linek. Vlaky se vrací do módy v době, kdy svět, včetně Evropy, klade důraz na ekologičnost dopravy.
Lídrem změny jsou rakouské dráhy ÖBB (Österreichische Bundesbahnen), které provozují noční vlaky pod značkou Nightjet. Společnost se nočních tras nikdy nevzdala, v lednu 2020 představí nový spoj mezi Vídní a Bruselem, plánuje i linku Vídeň–Amsterdam.
O obnově nočních spojů uvažují i švýcarské železnice (SBB). Současné noční spoje z Curychu provozují rakouské ÖBB.
Nové linky spustili ve Velké Británii (spoje z Londýna do Skotska a západoanglického hrabství Cornwall). O obnově nočních vlaků se diskutuje ve Skandinávii.
1,6 milionu
nočních cestujících loni přepravily napříč Evropou rakouské dráhy. V roce 2017 to bylo 1,4 milionu lidí.
Zdroj: vybrané nejnižší ceny na internetu, České dráhy, Ryanair, Regiojet, Flixbus