reklama

ČD Cargo má v plánu vstoupit na pražskou burzu

Ministr dopravy Dan Ťok plánuje privatizaci nákladního dopravce ČD Cargo. Jako první o tom informovaly nedávno Lidové noviny. „Příliv soukromých peněz má pomoct k dalším investicím, které dopravce potřebuje,“ uvedl pro Lidové noviny Ťok. S plánem ministra naopak nesouhlasí ČSSD a komunisti. Podle plánu chce stát prodat minoritní podíl prostřednictvím vstupu na pražskou burzu. Podle zdrojů HN by plán vstupu na burzu měla zpracovávat Česká spořitelna, která patří mezi hlavní hráče v oblasti úpisu firem na pražské burze.

„Vždy jsme říkali, že v ČR jsou minimálně tři státem vlastněné firmy, kterým by částečný prodej přes kapitálový trh prospěl a pomohl k rozvoji. Jsme nesmírně rádi, že pan ministr a současná vláda tímto způsobem uvažuje,“ uvedl generální ředitel pražské burzy Petr Koblic. Zároveň však dodává, že nejde o prodej celé firmy, ale pouze o její části při zachování majority a kontroly státu.

Nákladní doprava je nejvýdělečnějším oborem skupiny České dráhy. Zatímco osobní doprava byla v minulých letech zpravidla prodělečná, nákladní doprava je v zisku. V prvním pololetí tohoto roku vykázala zisk 350 milionů korun. Za minulý rok utržila ČD Cargo téměř 12 miliard korun. Na trhu však není jediným hráčem. V současnosti roste podíl soukromých nákladních dopravců. Mezi významné hráče patří například Advanced World Transport nebo Metrans Rail.

Náklad přepravený na železnici (v tisících tun)


Přeprava věcí na železnici dlouhodobě klesá. Nejvíce klesá vnitrostátní přeprava, klesá i vývoz věcí po železnici. Roste naopak dovoz zboží po železnici. Na téměř dvojnásobek vzrostl také tranzit nákladních vlaků přes Česko.

* V roce 2006 se začala sledovat i neveřejná přeprava věcí

Přeprava věcí po železnici podle jednotlivých komodit


Nákladní dopravu táhnou především paliva a zemědělské produkty. Ve statistice jsou zahrnuta jak data z vnitrostátní, tak i z mezinárodní přepravy.

V mil. tunakilometrů (jednotka označující přepravu 1 tuny na vzdálenost 1 kilometru).

Uhlí, ropa a zemní plyn
2 878
Nezařazené
1 771
Zemědělské produkty
1 194
Koks a rafinované ropné produkty
1 121
Kombinace produktů
1 012
Kovy a kovové konstrukce
930
Suroviny
818
Chemické látky
703
Druhotné suroviny a odpad
432
Jiné nekovové anorganické produkty
323
Dopravní prostředky
267
Dřevo a dřevěné výrobky
182

Nejvytíženější úseky tratí nákladní dopravou


Výsledky hospodaření Českých drah rozdělené na osobní a nákladní dopravu


Zatímco osobní doprava Českých drah skončila většinou v záporných číslech, nákladní doprava vydělává. Od roku 2013 je segment nákladní dopravy v zisku.

(v mil. Kč)

Podíl nákladních dopravců podle ujetých kilometrů


Národní dopravce ČD Cargo je dominantním hráčem na trhu. Jeho podíl však neustále klesá. Ještě před deseti lety měl národní dopravce podíl přes 90 procent. Rostou naopak soukromí dopravci jako Metrans Rail.

ČD Cargo, a. s.63,01 %
Advanced World Transport, a. s.6,78 %
METRANS Rail, s. r. o.4,75 %
UNIPETROL DOPRAVA, s. r. o.3,42 %
IDS CARGO, a. s.3,14 %
Rail Cargo Carrier - Czech Republic, s. r. o.2,04 %
PKP CARGO SPÓŁKA AKCYJNA1,69 %
SD – Kolejová doprava, a. s.1,28 %
LTE Logistik a Transport Czechia, s. r. o.1,04 %
BF Logistics, s. r. o.0,89 %
ostatní dopravci11,96 %

Zdroje: SŽDC, Výroční zprávy Českých drah, MD

reklama