
Lidé za luxusní oblečení či šperky utrácejí více než v minulosti. Přestože ekonomika na většině světových trhů zpomaluje, narostly tržby stovky největších luxusních značek o více než deset procent na 247 miliardy dolarů. Pravidelnou studii zveřejnila minulý měsíc společnost Deloitte.
Deset největších světových výrobců luxusu
Jedničkou zůstává francouzský gigant LVMH. Loni prodal luxusní zboží téměř za 28 miliard dolarů. Je to dvojnásobek toho, co utržila v pořadí druhá společnost Estée Lauder.
Společnost | Země | Značky |
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton | Francie | Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, Bvlgari, TAG Heuer |
The Estée Lauder Companies | USA | Estée Lauder, Bobbi Brown, La Mer |
Compaignie Financiѐre Richemont | Švýcarsko | Cartier, Montblanc, Piaget, Chloé |
Kering | Francie | Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Brioni |
Luxottica Group | Itálie | Ray-Ban, Oakley |
Chanel Limited | Velká Británie | Chanel |
L’Oréal Luxe | Francie | Lancôme, Kiehl’s, Biotherm |
The Swatch Group | Švýcarsko | Omega, Longines, Rado |
Chow Tai Fook Jewellery Group | Hongkong | Chow Tai Fook, Monologue |
PVH Corporation | USA | Calvin Klein, Tommy Hilfiger |

Společnost | Tržby z prodeje luxusního zboží (mil. USD) | Meziroční růst prodejů (%) | |
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton | 27,995 | 17,2 | |
The Estée Lauder Companies | 13,683 | 15,7 | |
Compaignie Financiѐre Richemont | 12,819 | 3,1 | |
Kering | 12,168 | 27,5 | |
Luxottica Group | 10,322 | 0,8 | |
Chanel Limited | 9,623 | 11,5 | |
L’Oréal Luxe | 9,549 | 10,6 | |
The Swatch Group | 7,819 | 5,4 | |
Chow Tai Fook Jewellery Group | 7,575 | 15,4 | |
PVH Corporation | 7,355 | 10,7 |
48,2 %
Téměř polovina tržeb luxusních firem připadá na desítku největších firem v žebříčku.
46,4 %
Nejrychleji roste značka Canada Goose, jejíž tržby se za poslední fiskální rok zvýšily o více než 46 procent. Kanadský výrobce luxusních zimních bund se začíná prosazovat i na evropském trhu, letos v září otevřel svůj první obchod v italském Miláně, jehož součástí je i místnost s teplotou minus 25 stupňů Celsia, kde mohou zákazníci zboží přímo otestovat.
-8,1 %
Loni se naopak nedařilo některým tradičním značkám, jako je například Dolce & Gabbana. Tržby italské firmy loni klesly o více než osm procent. Meziroční pokles tržeb okolo sedmi procent hlásí i další ikonické značky jako Giorgio Armani a Ralph Lauren, která vypadla z elitní desítky.
Odkud jsou luxusní značky
Nejpočetnější zastoupení má Itálie, kde sídlí téměř čtvrtina firem z první stovky. Na tržbách se ale podílejí jen 14 procenty. Daleko silnější je v tomto směru Francie – na sedm firem připadá podíl přes 23 procent tržeb.
Země | Počet firem | Podíl na tržbách TOP 100 (%) | |
Itálie | 24 | 14,1 | |
USA | 14 | 19,5 | |
Velká Británie | 10 | 8,4 | |
Švýcarsko | 9 | 12,3 | |
Čína/Hongkong | 9 | 8 | |
Francie | 7 | 23,5 | |
Japonsko | 6 | 4,4 | |
Německo | 5 | 1,9 | |
Španělsko | 4 | 1,3 | |
ostatní země | 12 | 6,6 |
Na jaké zboží se firmy zaměřují
Počet firem
Podíl na tržbách TOP 100
V procentech
Zdroj: Deloitte
Poznámka: Studie zkoumá hospodářské výsledky firem ve fiskálním roce končícím loni v červnu.