reklama

Výrobce ikonické značky džín se opět uchází o přízeň investorů na burze

úvodní obrázek

Americká ikonická značka džín se už ve čtvrtek bude ucházet o zájem investorů. 165 let stará společnost, jejíž džíny nejprve nosili zlatokopové a kovbojové, si udržela popularitu až do dneška.

6,2 miliardy dolarů

Společnost při vstupu na burzu nabídne 36,7 milionu akcií za cenu 14 až 16 dolarů za kus. To ji může ohodnotit zhruba na 5,4 až 6,2 miliardy dolarů. Je ale možné, že díky velkému zájmu investorů bude cena na akcii nakonec ještě vyšší.

675 milionů dolarů

Tolik by mohla vynést primární emise akcií Levi Strauss. Byla by to tak největší první veřejná nabídka akcií (IPO) v letošním roce ve Spojených státech.

50 milionů dolarů

Tolik vynesla první IPO Levi’s v roce 1971, což z ní v té době učinilo jednu z největších primárních nabídek. Rodina Haasů, která ji nyní ovládá, se v roce 1985 rozhodla ji z burzy opět stáhnout.

Hospodářské výsledky

v milionech USD

3000 obchodů

Tolik jich firma Levi Strauss sama provozuje, její zboží se ale prodává v dalších 50 tisících prodejnách ve 110 zemích. V Česku působí od roku 1993, aktuálně zde má 6 vlastních obchodů.

72 procent

všech prodaných kusů oblečení firmy tvoří džíny nebo jiné typy kalhot. Zhruba tři čtvrtiny tržeb tvoří oblečení pro muže.

S cvočky se zrodily džíny

V roce 1873 si Levi Strauss nechal patentovat kovové cvočky, kterými zpevnil kapsy na džínách. Dříve si zlatokopové stěžovali, že se jim kapsy na kalhotách často trhají a musí si je nechat opravovat. Strausse na to upozornil jeho zákazník Jacob Davis. Datum, kdy výrobce získal patent na kalhoty se cvočky na kapsách, tedy 20. května 1883, je považováno za den zrození džín.

Ikonická značka

V roce 1886 podnik přišel se svou značkou, na které jsou dva koně, kteří se neúspěšně snaží roztrhnout džíny Levi’s. Měla poukázat na pevnost a odolnost materiálu, který nejprve využívali zlatokopové na americkém Divokém západě.

Červené logo Levi’s

Červené logo s bílými písmeny Levi’s zavedla firma v roce 1936. Dnešní podoba vychází ze značky zavedené v roce 1967. Její spodní konec připomíná tvar netopýřího křídla, odkazuje na výšivky kapes na zadní straně džín.

Kdo nosil džíny Levi’s

Po druhé světové válce se džíny Levi’s staly známými i díky Hollywoodu. Denim se stal oblečením všech „bad boys“, jež symbolizuje třeba Marlon Brando ve filmu Wild One. Džíny Levi’s nosili i John Wayne či Marilyn Monroe, v posledních dvou dekádách třeba Beyoncé, Barack Obama, Claudia Schifferová, Oprah Winfreyová, Steve Jobs nebo britská vévodkyně Kate.

reklama