
Euforie z přílivu čínského kapitálu pominula. Evropa se na Číňany začíná dívat jako na vetřelce využívající její otevřený trh k tomu, aby získali přístup k technologiím. Naproti tomu evropské firmy v Číně narážejí na značné překážky.
Nová hedvábná stezka
Megalomanský projekt, nově nazývaný též „Belt and Road Initiative“ (BRI) je čínská iniciativa, kterou v září 2013 ohlásil prezident Si Ťin-pching v projevu na Nazarbajevově univerzitě v kazachstánské Astaně. Tato „stezka“ se má budovat ve třech směrech – do Střední Asie, Ruska a dále do Evropy; do Perského zálivu a Středozemního moře; do jihovýchodní Asie a přes Indický oceán do Afriky. „Je to náš návod, jak podpořit hospodářský růst ve světě,“ tvrdí Peking. Jak uvádí berlínský Ústav pro výzkum Číny (Merics), BRI sleduje nejenom hospodářské, ale i politické a bezpečnostní zájmy. Tato iniciativa byla na podzim 2017 dokonce vtělena do stanov Komunistické strany Číny. V roce 2015 byl schválen nový protiteroristický zákon, umožňující vyslat na „zahraniční misi“ čínské vojáky.
- Západní země, ale třeba i Indie jsou toho názoru, že „BRI“ Číně slouží především k posílení jejího vlivu na globální scéně.
- Existují obavy, že projekty přinesou zakázky především čínským firmám, zatímco jejich západní a další konkurenti přijdou zkrátka.
- Nová hedvábná stezka má rovněž rozšířit odbytové kanály pro čínské zboží, což Číně umožní lépe využívat výrobní kapacity.

Obchodní výměna EU s Čínou
v mld. eur
Zdroj: Evropská komise
Vláda v Pekingu podporuje slučování velkých čínských společností v obří koncerny, jež mohou jako „těžké váhy“ uspět na globálním trhu.

„Zůstaneme v první řadě v boji za otevřený a poctivý obchod. Ale tento přístup by se neměl mylně chápat jako naivita. Naše neochvějné a na faktech založené přesvědčení, že obchod přináší prosperitu, nám nezabrání v tom, abychom bránili naše zaměstnance a společnosti všemi zákonnými nástroji, nebudou-li ostatní hrát podle pravidel.“
Jean-Claude Juncker předseda Evropské komise

Jean-Claude Juncker předseda Evropské komise
„Zůstaneme v první řadě v boji za otevřený a poctivý obchod. Ale tento přístup by se neměl mylně chápat jako naivita. Naše neochvějné a na faktech založené přesvědčení, že obchod přináší prosperitu, nám nezabrání v tom, abychom bránili naše zaměstnance a společnosti všemi zákonnými nástroji, nebudou-li ostatní hrát podle pravidel.“
135
Počet opatření, jimiž se Evropská unie v současné době brání proti dumpingovému dovozu zboží ze třetích zemí. Tedy takovému, jehož ceny jsou pod úrovní výrobních nákladů.
Největší obchodní partneři Evropské unie
údaje v mld. eur, rok 2018
vývoz z EU
dovoz do EU
Největší obchodní partneři Číny
údaje v mld. eur, rok 2018
vývoz z Číny
dovoz do Číny
Podíl Číny na obchodu Evropské unie
údaje v %
Zdroj: Evropská komise
Čínské přímé investice v zemích Evropské unie
údaje v mld. eur
Jde o nové projekty „na zelené louce“ a koupi majetkových podílů ve firmách. Největší čínskou akvizicí loni bylo získání skoro desetiprocentního podílu v německé společnosti Daimler, za který soukromá automobilka Geely zaplatila 7,3 mld. eur.
Čínské přímé investice
vybrané země EU za období 2000–2018, mld. eur
Británie | 46,9 |
Německo | 22,2 |
Itálie | 15,3 |
Francie | 14,3 |
Nizozemsko | 9,9 |
Finsko | 7,3 |
Švédsko | 6,1 |
Portugalsko | 6 |
Španělsko | 4,5 |
Maďarsko | 2,4 |
Polsko | 1,4 |
Česko | 1 |
Rakousko | 1 |
Zdroj: Merics (Papers on China, March 2019)