reklama

Vrcholí sezóna módních přehlídek. Byznys luxusních značek zažívá zlaté časy

úvodní obrázek

Únor je měsícem fashion weeků. Právě probíhající pařížský ukončí tuto sezonu. Celý byznys luxusních módních značek zažívá zlaté časy, akcie lídrů trhu rostou a rok 2019 má být ještě lepší než rok 2018.

Lídři na trhu luxusu

LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton

Skupina vznikla v roce 1987, když Louis Vuitton sfúzoval s výrobcem šampaňského a koňaků Moët Hennessy. Koncern je dnes vlastněný společností Christian Dior, jejímž hlavním akcionářem je francouzský miliardář Bernard Arnault.

Počet značek: 70

Vybrané značky: Celine, Givenchy, Dior, Fendi, Kenzo, Louis Vuitton, Marc Jacobs

Tržby 2018: 46,8 miliardy eur, meziročně +10 %

Provozní zisk 2018: 10 miliard eur, meziročně +20 %

Růst akcií za 10 let: +655 %

Kering

Společnost založil Francouz Francois Pinault v roce 1963, dnes skupinu značek řídí jeho syn Francois-Henry. Pod jeho vedením se firma postupně přeorientovala od zaměření na sport blíž k trhu luxusního zboží.

Počet značek: přes 20

Vybrané značky: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Brioni, Alexander McQueen

Tržby 2018: 13,7 miliardy eur, meziročně +26 %

Provozní zisk 2018: 3,9 miliardy eur, meziročně +47 %

Růst akcií za 10 let: +1000 %

Richemont

Švýcarskou skupinu založil v roce 1988 Jihoafričan Johann Rupert. Společnost se zaměřuje především na luxusní módní doplňky jako kožené zboží, hodinky, šperky.

Počet značek: 18

Vybrané značky: Cartier, Van Cleef & Arpels, IWC Schaffhausen, Officine Panerai, Vacheron Constantin, Montblanc, Chloé

Tržby 2018: 10,9 miliardy eur, meziročně +3 %

Provozní zisk 2018: 1,8 miliardy eur, meziročně +5 %

Růst akcií za 10 let: +480 %

Top 10 módních značek

podle tržeb za 2018 v mld. eur

názevtržbymajitel
Louis Vuitton34,6LVMH
Hermès23,6rodina Hermès
Gucci18,9Kering
Chanel8,7Alain a Gérard Wertheimerovi
Rolex7,3Rolex
Cartier5,9Richemont
Burberry3,8Burberry Group
Prada3,8Prada Group
Christian Dior3LVMH
Yves Saint Laurent2,8Kering

Global Luxury Index

zahrnuje 80 největších veřejně obchodovaných firem, které se zabývají výrobou nebo distribucí luxusního zboží

Trendy v byznysu s luxusním zbožím

„Mnoho kolekcí vsadilo letos na odvážné a neokázalé barvy, těžké doplňky, piercing jako například Marni, masky v případě třeba Gucci, různé příšery, které představují strach a hněv návrhářů směrem k problémům světa, jako jsou nekompetentní političtí lídři či klimatické změny,“ říká Marjan Gigov, agent mnoha módních značek v ČR.

Sezona fashion weeků

New York (8.–16. února)

od roku 1973

První z akcí „velké čtyřky“ se dlouho konala na jednom místě, v Lincolnově centru. V posledních letech přehlídky obsazují různé lokality New Yorku. Letos zde svou kolekci představil historicky vůbec první český návrhář Jiří Kalfař, použil v ní také klobouky české značky Tonak nebo šperky Preciosa.

Londýn (15.–19. února)

od roku 1983

Londýn bývá populární pro představení mladých nových značek. Hlavní události týdne módy se vždy konají na ulici The Strand. Letos zaujala mimo jiné značka Burberry, ukázala model svršku s kapucí a oběšeneckou smyčkou kolem krku, za nevhodné použití takového motivu se musela omlouvat.

Milán (19.–25. února)

od roku 1958

Přehlídka probíhá v kulisách opulentních milánských paláců. Letos byl italský fashion week zasažen smrtí Karla Lagerfelda. Velmi emotivní proto byla přehlídka značky Fendi, jejíž kolekci Lagerfeld spolunavrhoval.

Paříž (25. února – 5. března)

od roku 1943

Pařížský fashion week si drží pozici číslo jedna, na přehlídkách se očekává účast více než 5000 lidí ze světa módního byznysu.

Statista.com, McKinsey, Reuters, data firem

reklama