
Původně internetové knihkupectví, dnes největší globální e-shop Amazon se stal podle studie BrandZ nejcennější značkou světa. Její hodnota je vyšší než čtyřnásobek ročního rozpočtu České republiky.
Top 10 nejhodnotnějších značek světa
- meziroční změna
Amazon (USA) maloobchod
Apple (USA) technologie
Google (USA) technologie
Microsoft (USA) technologie
Visa (USA) platby
Facebook (USA) technologie
Alibaba (Čína) maloobchod
Tencent (Čína) technologie
McDonald´s (USA) rychlé občerstvení
AT&T (USA) telekomunikace
Co lze koupit za odhadovanou hodnotu značky Amazon
110 000×
obraz Františka Kupky Plochy příčné II
1200×
fotbalista Neymar
137×
roční odměna Elona Muska v Tesle
4,6×
roční státní rozpočet ČR
3×
hodnota roční obchodní výměny zboží mezi Čínou a Ruskem
1,25×
tržní kapitalizace všech bitcoinů světa
Jízda Amazonu
E-shop s knihami který vznikl v garáži rodičů Jeffa Bezose, se původně jmenoval Cadabra. Bezos jej založil v roce 1994, ještě ten rok firmu přejmenoval na Amazon. Dnes pro společnost, která je největším e-shopem světa, pracuje téměř 700 tisíc lidí. Loňské tržby firmy se sídlem v Seattlu na západním pobřeží USA dosáhly 233 miliard dolarů, čistý zisk pak 10 miliard dolarů.
Kromě prodeje knih a dalšího zboží po internetu Amazon v posledních letech vstupuje do dalších oblastí. Ať už jde o cloudové služby, zábavní portál nebo investice do umělé inteligence. Amazon zároveň v roce 2017 vystoupil z digitálního světa, když koupil síť prodejen s potravinami Whole Foods Market. Kdo do firmy v minulosti investoval, může být spokojen, cena akcií Amazonu za posledních pět let vzrostla šestkrát.
Největší skokani mezi sledovanými značkami
- meziroční změna
Instagram technologie
Lululemon sportovní oblečení
Netflix zábavní průmysl
Top 10 nejhodnotnějších značek Evropy
- meziroční změna
SAP (Německo) technologie
T-Mobile (Německo) telekomunikace
Chanel (Francie) luxusní móda
Hermés (Francie) luxusní móda
L´Oréal (Francie) kosmetika
Vodafone (Velká Británie) telekomunikace
Gucci (Itálie) luxusní móda
Mercedes-Benz (Německo) automobilový průmysl
BMW automobilový průmysl
HSBC bankovnictví
Zdroj: BrandZ 2019, studie společností WPP a Kantar vyšla letos už počtrnácté. Analyzuje 166 tisíc značek z více než 50 zemí.