reklama

Nejcennější globální značkou je e-shop Amazon. Nejvíce mezi značkami roste Instagram

Původně internetové knihkupectví, dnes největší globální e-shop Amazon se stal podle studie BrandZ nejcennější značkou světa. Její hodnota je vyšší než čtyřnásobek ročního rozpočtu České republiky.

Top 10 nejhodnotnějších značek světa

  • meziroční změna

AmazonAmazon (USA) maloobchod

AppleApple (USA) technologie

GoogleGoogle (USA) technologie

MicrosoftMicrosoft (USA) technologie

VisaVisa (USA) platby

FacebookFacebook (USA) technologie

AlibabaAlibaba (Čína) maloobchod

TencentTencent (Čína) technologie

McDonald´sMcDonald´s (USA) rychlé občerstvení

ATAT&T (USA) telekomunikace

Co lze koupit za odhadovanou hodnotu značky Amazon

110 000×

obraz Františka Kupky Plochy příčné II

1200×

fotbalista Neymar

137×

roční odměna Elona Muska v Tesle

4,6×

roční státní rozpočet ČR

hodnota roční obchodní výměny zboží mezi Čínou a Ruskem

1,25×

tržní kapitalizace všech bitcoinů světa

Jízda Amazonu

E-shop s knihami který vznikl v garáži rodičů Jeffa Bezose, se původně jmenoval Cadabra. Bezos jej založil v roce 1994, ještě ten rok firmu přejmenoval na Amazon. Dnes pro společnost, která je největším e-shopem světa, pracuje téměř 700 tisíc lidí. Loňské tržby firmy se sídlem v Seattlu na západním pobřeží USA dosáhly 233 miliard dolarů, čistý zisk pak 10 miliard dolarů.

Kromě prodeje knih a dalšího zboží po internetu Amazon v posledních letech vstupuje do dalších oblastí. Ať už jde o cloudové služby, zábavní portál nebo investice do umělé inteligence. Amazon zároveň v roce 2017 vystoupil z digitálního světa, když koupil síť prodejen s potravinami Whole Foods Market. Kdo do firmy v minulosti investoval, může být spokojen, cena akcií Amazonu za posledních pět let vzrostla šestkrát.

Největší skokani mezi sledovanými značkami

  • meziroční změna

Instagram technologie

Lululemon sportovní oblečení

Netflix zábavní průmysl

Top 10 nejhodnotnějších značek Evropy

  • meziroční změna

SAP (Německo) technologie

T-Mobile (Německo) telekomunikace

Chanel (Francie) luxusní móda

Hermés (Francie) luxusní móda

L´Oréal (Francie) kosmetika

Vodafone (Velká Británie) telekomunikace

Gucci (Itálie) luxusní móda

Mercedes-Benz (Německo) automobilový průmysl

BMW automobilový průmysl

HSBC bankovnictví

Zdroj: BrandZ 2019, studie společností WPP a Kantar vyšla letos už počtrnácté. Analyzuje 166 tisíc značek z více než 50 zemí.

reklama