
Nikdo neovlivnil myšlenkami a činy moderní automobilový průmysl tak jako rakouský konstruktér a manažer Ferdinand Pïech. Dlouholetý šéf Volkswagenu v pondělí zemřel v 82 letech.

Ferdinand Pïech
* 17. dubna 1937 ve Vídni - † 25. srpna 2019 Rosenheim
Jak sám říkal, inspirací a vzorem pro něho vždy byl dědeček z matčiny strany Ferdinand Porsche, který zkonstruoval proslulého Brouka a v roce 1938 postavil v severním Německu automobilku. Piëch v 15 letech ztratil otce. V rodině se projevoval jako vzpurný gladiátor, a tak byl poslán do internátního lycea ve švýcarském městečku Zuoz. Pobýval tam v letech 1952–1958 a na tuto dobu, kdy se cítil velice osamělý, vzpomínal slovy: „Vyrůstal jsem jako domácí vepř a byl jsem přinucen žít jako medvěd.“
Zatímco jiní topmanažeři často mluvili o konkurenčním zápase, Piëch se mnohdy vyjadřoval, jako by Volkswagen byl na válečném tažení. V roce 1992, kdy stál v čele dceřiné firmy Audi, prohlásil, že na světovém trhu bude „po válce“ místo pro pět, maximálně deset výrobců, přičemž Volkswagen musí být „jedině nahoře“. Tehdy také řekl, že Volkswagen v boji o trh potřebuje „ostřelovače v první linii“. Piëchova militaristická logika působila velice přesvědčivě, napsal list Handelsblatt.
Ferdinandova kariéra
Jak se Volkswagen v rukách Piëcha proměnil
V roce 1993 byl Piëch první rok ve funkci šéfa Volkswagen. V roce 2002 z funkce odešel.
1993
Prodej aut: 2,96 mil. eur
Tržby: 23,4 mld. eur
Čistý zisk: -0,991 mld. eur
Zaměstnanci: 222 000
2002
Prodej aut: 4,99 mil. eur
Tržby: 86,9 mld. eur
Čistý zisk: 2,6 mld. eur
Zaměstnanci: 325 000
Zdroj: Výroční zprávy koncernu