reklama

Těžké časy gigantů leteckého průmyslu. Potýkají se s nehodami i s nezájmem zákazníků

úvodní obrázek

Letecký průmysl se potýká s nehodami strojů Boeing 737 Max 8. Airbus končí výrobu obřího A380.

Problémový Max 8

Dvě nehody v rozmezí půl roku zastavily ve světě lety Boeing 737 Max 8. Obě tragédie spojuje stejná příčina. Automatický systém pro stabilizaci dával pilotům špatné informace o výšce a rychlosti stroje. Obě letadla měla po startu příliš vysokou rychlost. Systém je poslal do střemhlavého letu. Firma Boeing se nyní snaží chybný software opravit, navíc připravila výcvikový program, kterým mají piloti projít, než bude provoz Boeingů Max 8 obnoven. Firma má na tato letadla objednávky v hodnotě 500 miliard dolarů (11,5 bilionu korun), po nehodách už ale první zákazníci domluvené obchody ruší. Boeingu hrozí i další výdaje. Třeba aerolinky Norwegian Air, které mají ve flotile 18 „maxů“, se nechaly slyšet, že budou požadovat od firmy náhradu za dobu, kdy musela jejich letadla stát na zemi.

2 nehody

29. 10. 2018

Při pádu stroje společnosti Lion Air zahynulo v Indonésii 189 lidí.

10. 3. 2019

let společnosti Ethiopian Airways číslo 302 skončil pádem nedaleko Addis Abeby, zahynulo 157 lidí.

1 miliarda dolarů

Podle agentury Reuters může být nehoda jednou z největších pojistných událostí v historii civilního letectví, pojišťovna Willis odhadla možnou výši náhrad za životy cestujících a dočasně uzemněná letadla na miliardu dolarů.

350

kusů modelu 737 Max dosud vyrobil Boeing. Poprvé vzlétl tento stroj v roce 2017.

4 600

je počet modelů 737 Max, které si u Boeingu objednaly letecké společnosti z celého světa. Hlavní indonéský přepravce Garuda ale po nehodách objednávku na 49 strojů zrušil.

-10 %

O tolik klesly akcie Boeingu od nehody stroje Max 8, která se stala 10. března 2019.

Konec Airbusu A380

Letos firma oznámila, že ukončí výrobu největšího dopravního letounu světa A380. Letadlo, které firma začala vyrábět v roce 2005, se stalo symbolem vítězství nad Boeingem, teď ale končí kvůli malému zájmu zákazníků. Na trhu je větší zájem o menší letadla, jejichž provoz je ekonomičtější. Model A380 se bude vyrábět ještě dva roky, poslední kusy dodá firma zákazníkům v roce 2021. Kvůli zastavení výroby tohoto letadla je v Evropě ohroženo 3500 pracovních míst, na zprávu reagovaly poklesem i akcie firmy. Naopak povzbuzením byla minulý týden zpráva, že Airbus podepsal dohodu o dodávce 290 letadel A320 a deseti strojů A350 do Číny. Hodnota dohody dosahuje 30 miliard eur (773 miliard Kč).

463 milionů eur

loni prodělal Airbus na ztrátové výrobě A380.

234

strojů A380 zatím Airbus vyrobil.

840

míst byla maximální kapacita letadla, které začala používat jako první společnost Singapore Airlines v roce 2007.

109

Airbusů A380 odebrala společnost Emirates – nejvíce ze všech.

Boeing vs. Airbus

Už sedm let trvá situace, kdy každoročně Boeing prodá ve světě více strojů než Airbus. Ten měl navrch naposledy v roce 2011.

Počet letadel dodaných zákazníkům

Vývoj tržeb

mld. USD


Tržby Airbusu přepočteny z eur průměrným ročním kurzem

Zdroje: Boeing, Airbus, Reuters, AP, ČTK, Zdopravy.cz, Bloomberg

reklama