reklama

Evropský trh s osobními auty spokojeně roste. Česku ve výrobě aut náleží pátá příčka

Evropskému trhu s novými osobními auty se daří. Je to zásluhou solidního hospodářského růstu, kdy se zvyšují příjmy domácností. Přispívá k tomu i bohatá nabídka modelů, hlavně SUV.

Hlavním globálním soupeřem je Čína


Výroba osobních aut v zemích Evropské unie loni mírně stoupla přibližně na 17 milionů. Během pěti let se zvýšila o necelých 19 procent. Hlavním soupeřem na globální scéně se stala Čína, která ve stejném období zaznamenala zhruba poloviční nárůst výroby na loňských skoro 24 milionů (29 procent celosvětové výroby).

Počet vyrobených osobních aut ve světě

(v milionech kusů)

V unii je největším výrobcem Německo


Nejvíce aut v Evropské unii vyrábí Německo. Za ním s velkým odstupem následuje Španělsko. Česku náleží pátá příčka, hned za ním je Slovensko, jež je zemí vyrábějící nejvíce osobních aut na světě v přepočtu na tisíc obyvatel. V součtu obě republiky bývalé československé federace představují podle objemu výroby druhou automobilovou mocnost Evropy hned po Německu, s jehož průmyslem jsou velice těsně provázány.

Největší výrobci osobních aut v EU

(údaje za rok 2017 v tísících kusů)

Německo
5646
Meziroční změna: -1,8 %
Španělsko
2291
Meziroční změna: -2,7 %
Francie
1748
Meziroční změna: 7,5 %
Velká Británie
1723
Meziroční změna: -3 %
Česko
1414
Meziroční změna: 5,2 %
Slovensko
1001
Meziroční změna: -3,8 %
Itálie
743
Meziroční změna: 4,2 %
Polsko
515
Meziroční změna: -7,4 %
Maďarsko
502
Meziroční změna: 6,3 %
Rumunsko
359
Meziroční změna: 0 %

Export z EU: Klíčovým trhem jsou stále USA


Evropská unie loni vyvezla přes 5,6 milionu osobních aut v celkové hodnotě 127,7 miliardy eur. Jejím klíčovým trhem dlouhodobě jsou USA podílející se na objemu vývozu zhruba pětinou, ale na jeho hodnotě 29 procenty. To svědčí o tom, že ve struktuře exportu na jejich trh mají ve srovnání s jinými odbytišti větší podíl dražší vozy. V případě Turecka je tomu opačně. Připadá na něj 5,6 procenta hodnoty exportu, ale 8,3 procenta objemu.

Vývoz osobních aut z EU

(údaje za rok 2017 v tísících kusů)

USA
1150
Meziroční změna: -1,8 %
Čína
567
Meziroční změna: 6,7 %
Turecko
466
Meziroční změna: -12,8 %
Japonsko
280
Meziroční změna: 0,2 %
Švýcarsko
270
Meziroční změna: -4,5 %

Dovoz do EU: Přes tři miliony osobních aut


V uplynulém roce se do EU dovezly více než tři miliony nových osobních aut v celkové hodnotě 40,1 miliardy eur. Bilance automobilového obchodu unie je tedy ve značném plusu.

Dovoz osobních aut do EU

(údaje za rok 2017 v tísících kusů)

Turecko
730
Meziroční změna: 12,9 %
Japonsko
536
Meziroční změna: -7,2 %
Jižní Korea
461
Meziroční změna: 14,4 %
Maroko
241
Meziroční změna: 22,5 %
USA
234
Meziroční změna: -8,3 %

Výroba v Česku


(údaje za leden až červenec 2018)

8,45 mil.

Tolik nových osobních aut se prodalo během letošního ledna až června v zemích Evropské unie, meziročně o 2,9 procenta více. Příznivý trend na trhu po loňském roce, kdy odbyt stoupl o 3,4 procenta (na 15,1 milionu) tedy pokračuje. Ale děje se tak jenom díky rychle rostoucímu prodeji SUV. Naproti tomu zájem o "tradiční" modely, včetně těch luxusních, polevuje, upozorňuje ve své zprávě společnost Jato Dynamics.

36,3 %

Tolik je podíl aut s naftovými motory na celkovém počtu nových registrací v Evropské unii během letošního druhého čtvrtletí. Ve srovnatelném období loňského roku to bylo 45,2 procenta. Na benzin jezdí skoro 57 procent nových aut, ostatní využívají různá alternativní paliva (plyn, elektřina).

24 %

Skoro o čtvrtinu vzrostl za letošní první pololetí prodej sportovně-užitkových vozů (SUV) v zemích EU, Norsku a Švýcarsku. Zaregistrováno bylo 2,92 milionu SUV, když více než třetina připadla na menší modely. Naproti tomu odbyt těch největších SUV klesl o devět procent na 141 tisíc.

Zdroj: Sdružení evropských automobilových výrobců (ACEA), Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel (OICA), Sdružení automobilového průmyslu (SAP)

reklama