reklama

Češi rádi nakupují na internetu. Tržby tuzemských e-shopů rostou nejrychleji v Evropě

Nakupovat přes internet je v Evropě stále populárnější. Premianty jsou v tomto ohledu Britové a Francouzi. E-shopy si oblíbili i Češi, tržby těch tuzemských loni rostly téměř o pětinu, nejvíce v Evropě.

I přes rostoucí popularitu internetových nákupů si spotřebitelé musí zvyknout na to, že e-shopy postupně ruší některé výhody, jež zákazníkům poskytovaly v minulosti. Pryč jsou doby, kdy jim objednávky doručovaly bezplatně. Za dodání zboží s nižší hodnotou než 25 eur musí už dávno platit například v Itálii a Irsku, od konce května také v Dánsku, Švédsku, Finsku a Norsku. Poplatky zavádí také Německo.

Kolik spotřebitelů starších 15 let nakupuje v e-shopech

Internetový prodej v Evropě

Údaje Evropské asociace elektronického obchodu zahrnují jednatřicet zemí se 798 miliony obyvatel. Celou západní Evropu, Skandinávii, střední Evropu, ale také Srbsko, Rusko, Ukrajinu a Turecko.

Příjmy internetových obchodů v Česku

Tržby tuzemských e-shopů letos rostou meziročně o více než 15 procent. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška předpokládá, že jejich příjmy letos přesáhnou 155 miliard korun oproti loňským 135 miliardám korun.

Tržby českých e-shopů v Česku porostou nejrychleji v Evropě

Průměrný roční růst očekávaný v období 2017 – 2021

Nejrychlejší tempo růstu pro Česko předpovídá banka J.P. Morgan, jejíž údaje převzala Evropská asociace elektronické komerce.

Tržby e-shopů ve vybraných zemích

Tržby v Německu, které by měly letos podle tamního Svazu obchodu dosáhnout 58 miliard eur, jsou mnohem nižší než ve Francii či Británii, kde je internetový maloobchod nejrozvinutější v Evropě. Němci jsou konzervativnější a víc se drží kamenných prodejen. Většina z nich (přes 60 procent) dává přednost nakupování v domácích e-shopech. V tomto ohledu se chovají stejně jako Francouzi.

Podíl e-shopů na celkovém maloobchodním obratu

Zdroj: Ecommerce Foundation, Research and Markets, Handelsverband Deutschland, Asociace pro elektronickou komerci, eCommerce Studie Österreich 2019

reklama