reklama

Strmý vzestup globálního giganta. Před dvaceti lety vznikla společnost Google

Přesně před dvaceti lety vznikla společnost Google. Bez jejího stejnojmenného vyhledávače nebo sesterského videoportálu YouTube se dnes neobejde více než polovina světové populace, která už má připojení k internetu. Jak se z malého start-upu stal globální gigant?

Tržby Google

1 milion dolarů

je suma, za niž chtěli zakladatelé společnosti Sergey Brin a Larry Page Google v roce 1999 prodat internetovému vyhledávači Excite. Ten nabídku odmítl. Nyní má mateřská firma Googlu Alphabet hodnotu 850 miliard dolarů. Po Applu a Amazonu je největší technologickou společností světa.

Googol

byl inspirací pro pojmenování firmy. Googol je deset sexdiciliard, tedy jednička se 100 nulami. Takové číslo převyšuje odhad počtu elementárních částic ve vesmíru a dvojice zakladatelů firmy – Larry Page a Sergey Brin – se tímto číslem inspirovala, aby podtrhla masivní počet informací, které lze přes jejich vyhledávač „vygooglit“.

PageRank

neboli stránkové hodnocení je jedním ze základů úspěchu Googlu. Zatímco konkurenční vyhledávače řadily odkazované stránky podle tematických kategorií, Google vytvořil vyhledávací algoritmus, který byl pro uživatele jednodušší a přitom přinášel lepší výsledky.

2300 procent

je míra růstu ceny akcií firmy od jejího vstupu na burzu. K tomu došlo v srpnu roku 2004. Tehdy se akcie Googlu prodávaly za 54 dolarů, jejich nynější cena se pohybuje kolem 1230 dolarů.

Jak Google rostl v čase

1996

Larry Page a Sergey Brin, kteří se potkali při studiích informatiky na Stanfordu, zahajují práci na školním projektu internetového vyhledávače. Původně nesl název BackRub, což znamená masáž zad. Jméno nicméně vychází z principu základního algoritmu vyhledávače, který analyzuje zpětné odkazy na webové stránky („back links“).

1998

Čtvrtého září Brin s Pagem založili firmu Google. Zprvu sídlila v garáži jejich spolužačky z univerzity. Inspirací pro pojmenování firmy byl termín „Googol“, který označuje číslo deset sexdiciliard (jednička se 100 nulami). Takové číslo převyšuje odhad počtu elementárních částic ve vesmíru a zakladatelé tím chtěli podtrhnout obrovský počet informací, které lze přes jejich vyhledávač „vygooglit“.

2000

Google spustil svůj reklamní systém AdWords (dnes Google Ads). Reklamní služba, při níž si inzerenti platí za to, aby se jejich weby ve vyhledávání objevily na přednějších místech, je pro Google klíčová. Reklamní příjmy z jeho vyhledávače spolu s inzercí na YouTube představují více než čtyři pětiny mateřského Alphabetu.

2004

Google vstupuje na newyorskou burzu Nasdaq. Trhy firmu oceňují na 23 miliard dolarů.

2005

Google kupuje společnost Android, cena činí 50 milionů dolarů. Tento operační systém pro mobilní telefony se dnes nachází v devíti z 10 mobilů.

2006

Součástí Googlu se stává také YouTube, kupní cena je bezmála 1,7 miliardy dolarů. V témže roce společnost spouští službu Překladač, provoz zahajuje česká verze Googlu.

2008

Google přichází s webovým prohlížečem Chrome.

2011

Firma za 12,5 miliardy dolarů kupuje výrobce mobilů Motorola. O tři roky později Motorolu prodává čínskému Lenovu.

2015

Google mění svou strukturu. Nová mateřská firma nese název Alphabet a Google se stává jednou z jejích divizí. Pod Google spadá stejnojmenný vyhledávač, YouTube či Android, což jsou nejvýnosnější podniky skupiny. Proto se Google na tržbách celého Alphabetu podílí z 99 procent. Další divize Other Bets se zaměřuje na vývoj samořiditelných aut či léků.

2018

Evropská komise Googlu v červenci udělila největší pokutu ve své historii: 4,3 miliardy eur. Důvodem bylo zneužití postavení na mobilním trhu, kde firma dominuje se svým systémem Android.

S květnovým startem nového evropského nařízení na ochranu osobních dat GDPR navíc na Google zamířila žaloba od rakouského aktivisty Maxe Schremse. Podle něj firma nová pravidla dostatečně nedodržuje, a proto žádá, aby Google zaplatil pokutu ve výši 3,7 miliardy eur za porušení GDPR.

Meghan Markle

Nynější manželka britského prince Harryho, byla loni nejvyhledávanější světovou osobností na Googlu.

Jiří Kajínek

V Česku loni lidé nejvíce googlovali propuštěného vraha Jiřího Kajínka.

Svět Googlu v číslech

90 procent světového trhu

s internetovým vyhledáváním aktuálně drží Google. Podíl dvojky trhu – vyhledávače Bing od Microsoftu – činí 3,1 procenta.

Přes dva biliony vyhledávání

proběhnou přes Google za rok. Jen během dvou minut prohlížení této infografiky si lidé po celém světě do Googlu zadali asi 7,5 milionu hledaných výrazů.

Dvě miliardy lidí

používají mobily s Androidem od Googlu.

Jedna miliarda lidí

patří mezi uživatele YouTube. Každý den na něm zhlédnou jednu miliardu hodin videí. Více než miliardu uživatelů má celkem sedm služeb Googlu. Vedle YouTube to jsou vyhledávač Google, Gmail, Android, Google Mapy, prohlížeč Chrome a e-shop na aplikace Google Play.

68 procent vyhledávání

na českém internetu probíhá přes Google, zbytek přes Seznam.cz. Česko patří mezi pouhých šest zemí světa, kde americká firma nedrží faktický monopol. V Bělorusku, Jižní Koreji a Japonsku je tržní podíl Googlu podobný jako v Česku. V Rusku dominuje tamní vyhledávač Yandex, v Číně zase domácí Baidu.

Třetina českého internetu

byla ochromena masivním výpadkem Googlu, YouTube a dalších služeb firmy, který v listopadu 2016 postihl Česko a Slovensko. Omezení provozu hlásila třeba taxislužba Uber nebo e-shop s potravinami Rohlík.cz, které své navádění k zákazníkům provádějí prostřednictvím map od Googlu, jež v době výpadku nebyly dostupné.

5,5 GB dat

je množství osobních údajů, které Google schraňuje o publicistovi Dylanu Curranovi. Ten si kvůli článku pro britský list Guardian na americké firmě všechna svá data vyžádal, aby poukázal na to, co všechno Google o svých uživatelích ví. Firma Curranovi poslala záznamy o všech jeho historických vyhledáváních, údaje o jeho poloze, které sleduje skrze Android v mobilu, zaznamenala také veškerou historii jeho sledování videí na YouTube. K tomu vytvořila reklamní profil, v němž přesně odhadla publicistův věk, koníčky, partnerský status, váhu i plat.

Zdroje: Google, Smart Insight, eVisions, Ardor SEO, Statista.com, SEC, Guardian

reklama