reklama

Prodeje aut v Česku zpomalují. Automobilky se připravují na horší časy

úvodní obrázek

Prodeje aut klesají

Automobilky se připravují na horší časy. Po rekordním roce 2017 jim jejich byznys už loni začaly komplikovat především nové regulace ze strany EU. Právě ty stály za poklesem prodejů koncem loňského a začátkem letošního roku. Výrobci aut museli přestoupit na novou metodiku měření emisí WLTP. Většině z nich se však nepodařilo podle metodiky včas homologovat všechny své modely, a od září proto některé nemohli dodávat na trh. Některým automobilkám se tudíž v září propadly prodeje o desítky procent. Nové měření emisí se promítlo i do začátku letošního roku. Z tohoto důvodu analytici přehodnotili své prvotní odhady ze začátku roku, že bude v Česku za celý rok 2019 registrováno celkem 265 tisíc vozů. Současné odhady se pohybují na úrovni 255 tisíc aut. Automobilky podle analytiků musí počítat i se zpomalováním ekonomiky a nasycením trhu.

Nová versus ojetá auta

počet registrací

Velká jízda Dacie

Trh s novými auty v Evropě klesá a naprostá většina velkých značek hlásí propad prodejů. Unikátem zůstává Dacia, která jde proti celému trhu. V prvním čtvrtletí letošního roku jí prodeje v Evropě vzrostly o 13 procent. Obdobně rostla i v Česku, kde se vůbec poprvé v historii dostala mezi tři nejprodávanější značky a za sebou nechala i konkurenční Hyundai. Posun Dacie je patrný i na trhu ojetin. Podle dat z AAA Auto se letos posunula na desátou pozici nejprodávanější značky. Nejlépe se mezi novými i ojetými vozy prodává model Duster. Podle analytiků k výraznému růstu prodejů přispívá především fakt, že o Dacii mají stále větší zájem firmy, které tato auta častěji nakupují pro své firemní flotily.

Podíly na trhu

Za 1. kvartál 2019

pořadíZnačkaPočet registracíPodíl na trhu
1Škoda20 58634,5 %
2Volkswagen57159,6 %
3Dacia40086,7 %
4Hyundai39686,7 %
5Peugeot28084,7 %
6Renault23043,9 %
7Ford21223,6 %
8Kai20553,5 %
9Toyota20393,4 %
10Citroen15652,6 %

Pět nejprodávanějších značek v Česku

Počet registrací nových aut


V letech 2009-2013 nebyla Dacia mezi pěti nejprodávanějšími značkami v Česku. Místo ní v první pětce figuroval čtyři roky Renault a v roce 2013 Peugeot.

SUV versus emise

Kategorie vozů SUV a terénních vozů je již druhým rokem nejžádanější třídou. Zatímco před deseti lety tvořila tato auta zhruba desetinu všech prodejů, dnes je to bezmála třetina. Enormní zájem o tyto vozy jde přímo proti trendu snižování emisí oxidu uhličitého. V roce 2017 kvůli vysokému podílu prodaných SUV vůbec poprvé za posledních deset let vzrostly průměrné emise nově prodaných vozů v Evropě. Automobilky přitom musí už od konce příštího roku začít emise výrazně snižovat, jinak zaplatí vysoké pokuty.

Podíl registrace SUV na všech automobilech (v %)


Kategorie SUV a terénní (od roku 2012 vedeno pouze jako terénní)

Neprodávanější modely vozů

1. kvartál 2019

ModelPočet
Škoda Octavia5 533
Škoda Fabia5 238
Škoda RAPID3 684
Škoda KAROQ2 062SUV
Hyundai i301 520
Škoda SUPERB1 504
Dacia DUSTER1 451SUV
Škoda KODIAQ1 375SUV
Volkswagen TIGUAN1 120SUV
Volkswagen GOLF1 058

Dál klesá zájem o naftu

Aféra Dieselgate, která vypukla v září 2015, v posledních letech výrazně ovlivnila prodeje nových aut ve prospěch těch benzinových. Evropská unie také ve větší míře začala tlačit na automobilky, aby vyráběly ekologicky šetrná auta. Přestože v Česku prodej hybridních a elektrických aut v prvním čtvrtletí vzrostl meziročně o dvě třetiny na 1548 vozů, z celkového množství prodaných aut se jedná o 2,6 procenta. Samotné elektromobily přitom představovaly necelých 0,6 procenta. V Německu či Francii se přitom prodeje pohybují okolo dvou procent.

Registrace nových osobních vozidel podle paliva

BenzinNaftaOstatní
200964.9 %31.8 %3.4 %
201057.3 %40 %2.7 %
201157.8 %39.5 %2.7 %
201255.8 %41.4 %2.8 %
201355.5 %42.3 %2.2 %
201455.5 %41.7 %2.8 %
201553.8 %43 %3.2 %
201654.6 %42.6 %2.9 %
201758.5 %37.8 %3.7 %
201867 %30.2 %2.8 %
2019 (1. kvartál)70 %28 %2 %

Zdroj: SDA

reklama