reklama

Nová digitální daň má zkrotit zisky nadnárodních internetových firem

Ministerstvo financí předložilo návrh na zavedení digitální daně. Daň, která se týká zejména čtyř firem – Googlu, Facebooku, Applu a Amazonu – zavádí i ostatní evropské země.

Digitální daň je reakcí na současnou situaci, kdy nadnárodní firmy generují miliardové tržby za internetové služby v různých zemích Evropské unie. Daně z nich ale mnohdy platí jen ve státech jako Irsko či Lucembursko, které firmám nabízí velmi nízké daňové sazby. Společnosti v nich proto zřizují svá evropská sídla a shromažďují tam všechny své evropské tržby. Nově by měly velké firmy platit daň z hrubých digitálních tržeb v tom státě, kde služby prodaly.

Přijetí tohoto opatření na celoevropské úrovni selhalo, protože jeho schvalování blokovaly právě státy, které ze současné situace těží. Ostatní země jako Francie, Rakousko a Česko tak zavádí digitální daně samy. Spojené státy návrhy kritizují, protože míří hlavně na americké firmy. Nová taxa se má v Česku týkat jen firem s globálním obratem vyšším než 750 milionů eur. Podléhá jí reklama (Google, Facebook, Apple), ale i propojování zákazníků s prodejci za provizi (Amazon, Airbnb, Uber) nebo prodej dat o uživatelích. Podle ministerstva financí má v Česku daň platit od půlky roku 2020.

Digitální daň v Česku

Digitální daň v ostatních zemích

FrancieParlament v červenci schválil digitální daň ve výši 3 procent.
RakouskoChystá zavést sazbu 5 procent na digitální služby.
Velká BritánieHodlá zavést sazbu 2 procenta.
ŠpanělskoChystá sazbu 3 procenta.
ItálieChystá sazbu 3 procenta.
Irsko, Švédsko, DánskoTyto země jsou proti digitální dani.

Google je největší světový internetový vyhledávač, patří pod něj také videoportál YouTube nebo e-mailová služba Gmail. Americká firma těží zejména z poskytování reklamy. Její evropské sídlo je v Irsku. V roce 2006 byl Google s hodnotou přes 66 miliard dolarů vyhlášen nejcennější značkou na světě. Letos společnost Alphabet, která Google vlastní, ohlásila snížení čistého zisku za první čtvrtletí na 6,7 miliardy dolarů (154 miliard korun) z 9,4 miliardy dolarů za stejné období v loňském roce. Hlavním důvodem byl údajně trest od Evropské komise. Ta vyměřila společnosti Google pokutu 1,49 miliardy eur (přes 38 miliard korun) kvůli omezování konkurentů na trhu s internetovou reklamou.

Apple je americká firma, která se zabývá zejména vývojem elektroniky a softwaru. Poskytuje však i digitální služby, mezi nejznámější patří digitální peněženka Apple Pay. Také Apple po letošním prvním čtvrtletí ohlásil mírný pokles zisku na 19,97 miliardy USD (450,2 miliardy Kč) z 20,07 miliardy USD ve stejném období předchozího roku. Důvodem je zejména rostoucí konkurence na čínském trhu s mobilními telefony.

Facebook je americká firma, která provozuje nejnavštěvovanější sociální síť na světě. Ta slouží hlavně ke komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat nebo udržování a navazování vztahů. Minulý týden společnost oznámila, že její čistý zisk ve druhém čtvrtletí klesl téměř o polovinu na 2,62 miliardy dolarů (60 miliard Kč) z 5,11 miliardy dolarů před rokem.

Amazon je jeden z největších a zároveň nejstarších internetových obchodů. Firma vznikla v roce 1994 coby internetové knihkupectví. Nabízí svoji prodejní síť a sklady k dispozici také ostatním výrobcům a prodejcům. V roce 2013 se Amazon rozhodl vybudovat velké skladové centrum v Česku. Dnes v něm zaměstnává kolem 4 500 lidí. Zisky firmy vloni překonaly 10 miliard dolarů, tržní hodnota značky tak dosáhla jednoho bilionu dolarů, což z ní dělá nejcennější značku světa.

reklama