reklama

U Čechů roste obliba e-shopů. Nakupují zde hlavně oblečení a obuv

úvodní obrázek

Počet Čechů, kteří nakupují na internetu, stále roste, ve srovnání s Evropou ale mnohem více preferují domácí e-shopy před zahraničními. Nejčastěji kupují oblečení a obuv. Namísto dobírky stále více lidí volí platbu kartou on-line.

4,7milionu Čechů

nakoupilo celkem na internetu za poslední rok. Představuje to 54 procent obyvatel ČR starších 16 let. Nejčastěji nakupovali u prodejců z ČR. U zahraničních nakoupilo 1,1 mil. obyvatel ČR, tedy zhruba čtvrtina nakupujících on-line.

133miliard korun

letos Češi utratí v internetových obchodech za zboží podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci. Meziročně to představuje růst přes 15 procent.

Nákupy v zahraničních e-shopech

V nakupování v zahraničních e-shopech jsou Češi (s podílem 25 %) stále výrazně pod průměrem EU, byť v posledních letech nákupů u prodejců ze zahraničí přibývá. Ze států EU v roce 2017 podle dat Eurostatu nejvíce objednávali v zahraničí obyvatelé malých evropských zemí jako Lucembursko (98 %) nebo Malta (97 %) – tyto země se vyznačují malým domácím trhem. Více v zahraničních e-shopech ale nakupují třeba i lidé ze sousedních zemí, jako je Rakousko (72 %) nebo Slovensko (44 %).

Nejoblíbenější zahraniční stránky

K nákupu fyzického zboží od zahraničních prodejců Češi nejčastěji používají stránky jako eBay, Amazon či AliExpress. K nákupu letenek používají stránky leteckých společností, například Lufthansa či Swiss. Ubytování v zahraničí Češi nejčastěji sjednávají na specializovaných portálech, jako je Booking.com či Airbnb, nebo přímo na internetových stránkách konkrétních hotelů.

40 000e-shopů

bylo loni v Česku podle firmy Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. Česko patří mezi země s největším počtem e-shopů na obyvatele v Evropě.

Jak Češi nakupují vybrané zboží (2018)

(Procento lidí, kteří nakoupili alespoň jednou za posledních 12 měsíců.)

reklama