reklama

Hlavním hráčem automobilového průmyslu bude Čína. Tlačí na přechod k elektromobilitě

Výroba aut roste. Do roku 2024 stoupne podle odhadů roční produkce automobilů ve světě na 115 milionů. Hlavním hráčem bude Čína. Ta navíc tlačí na přechod k elektromobilitě. Ovlivní to výrobu v celé Evropě a také v Česku, které se musí novým trendům přizpůsobit.

Počet prodaných aut na světě

2017 (celkem 94 mil.) Předpověď 2024 (celkem 115 mil.)
Evropa
20 mil.
23 mil.
Severní Amerika
20 mil.
21 mil.
Jižní Amerika
4 mil.
5 mil.
Čína/Tchaj-wan
30 mil.
42 mil.
Japonsko/Korea
7 mil.
6 mil.
Jižní Asie
8 mil.
11 mil.
Střední východ a Afrika
5 mil.
6 mil.

Čína roste a bude udávat trendy v následující dekádě

Tolik se podle odhadů britské konzultační společnosti AlixPartners celosvětově prodá vozů v roce 2024. Počet prodaných aut za rok se oproti současným 94 milionům zvedne o 21 milionů vozů, o většinu tohoto nárůstu se má postarat Čína. Právě z toho důvodu se automobilky a subdodavatelé z celého světa dívají na čínský trh a snaží se na něj proniknout.

9,4 milionu

Tento počet osobních vozidel se má v roce 2026 vyrobit v Indii. Tamní vláda před časem oznámila, že v následujících letech výrazně podpoří výrobu aut. Cílem je ztrojnásobit produkci v následujících osmi letech a do roku 2020 se stát čtvrtým největším producentem automobilů po Číně, Japonsku a USA. Do Indie z toho důvodu míří řada velkých automobilek a chce využít strmého růstu. Ve velkém se tam chystá investovat koncern Volkswagen, který pověřil Škodu Auto, aby přišla se strategií rozvoje. V následujících letech koncern v Indii proinvestuje miliardu eur.

2 miliardy eur

Tolik proinvestuje v Číně během pěti let Škoda Auto. Svůj záměr oznámila v loňském roce. Do roku 2020 chce na tamním trhu zdvojnásobit prodeje na 600 tisíc aut ročně. Do konce letošního roku automobilka představí další SUV určené pro čínský trh. Čínští zákazníci tak budou mít k dispozici už čtyři typy vozů SUV.

9 % HDP

Tento podíl tvoří český autoprůmysl. Na průmyslové produkci se u nás podílí bezmála jednou čtvrtinou (24,7 procenta).

20173,1 milionu elektromobilů na světových silnicích
zobrazit více

Meziročně vzrostl počet elektromobilů o 57 procent. Téměř 40 procent všech vozů na elektrický pohon jezdilo v Číně, uvedla Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Prodej elektromobilů se loni vyšplhal na více než milion, což je také nový rekord.

2020Nové modely na elektrický pohon v Evropě
zobrazit více

Tento rok bude klíčový pro rozvoj elektromobility v EU. Automobilky kvůli přísnějším emisním normám představí desítky modelů s elektrickým pohonem. Místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii Maroš Šefčovič uvedl pro HN, že cílem bude, aby do roku 2030 každé třetí auto v Evropě mělo zabudováno elektrický element. Proměna bude mít zásadní vliv na celý autoprůmysl a hlavně subdodavatele. Poptávka po dílech se může významně proměnit.

2025Každé páté auto v Číně bude elektrické
zobrazit více

Do tohoto roku chce Čína docílit toho, že každý pátý vůz bude mít elektrický pohon. Právě tento cíl bude mít zásadní vliv na rozvoj alternativních pohonů.

2030125 milionů elektromobilů na světových silnicích
zobrazit více

Tolik elektromobilů by mělo být v této době v provozu podle odhadů IEA. Pokud se politici větší měrou zasadí o plnění globálních cílů v ochraně klimatu, může tento počet vzrůst až na 220 milionů.

Český autoprůmysl musí jít s dobou

Na výrobě motorových vozidel, přívěsů a návěsů v Česku se podílí téměř 170 tisíc lidí. Automobilový průmysl tvoří v Česku 3,4 procenta zaměstnanosti, což je jedna z nejvyšších hodnot v EU. Je také hlavním tahounem tuzemské ekonomiky. Česko je hned za Slovenskem státem, který vyrábí nejvíce aut na počet obyvatel. Nejen pro český autoprůmysl, ale i pro celou tuzemskou ekonomiku proto bude klíčové, jak se výrobci aut a subdodavatelé přizpůsobí novým trendům jako je elektromobilita, a jakou roli budou hrát na rozvíjejících se trzích, kterými jsou například Čína a Indie. Podle lidí z oboru je klíčové, aby Česku v tomto ohledu neujel vlak.

Na růstu vývozu automobilového sektoru má velký podíl zvyšující se export dílů a příslušenství pro motorová vozidla. Ten v roce 2017 dosáhl 343,6 miliardy korun, což představovalo 39 procent celkového vývozu autoprůmyslu v Česku. Stejně jako vývoz se od roku 2014 zvyšuje i dovoz dílů a příslušenství motorových vozidel, které využívají k výrobě tuzemské podniky. Hodnota importu dílů a příslušenství v roce 2017 činila 238,7 miliardy korun.

Vývoz motorových vozidel k dopravě osob z ČR

(v roce 2017 v mld. Kč)

Celkem 506,7 mld. Kč
0
50
Německo
26,3 %
Velká Británie
10,5 %
Francie
5,8 %
Polsko
5,4 %
Itálie
5,3 %
Španělsko
5,2 %
Rakousko
3,6 %
Slovensko
3,4 %
Belgie
3,1 %
Turecko
2,8 %
Izrael
2,8 %
Švýcarsko
2,8 %
Nizozemsko
2,6 %
Ostatní
20,4 %

Vývoz dílů a příslušenství motorových vozidel z ČR

(v roce 2017)

Celkem 343,6 mld. kč
0
50
Německo
43,8 %
Slovensko
9,2 %
Francie
6,7 %
Velká Británie
4,2 %
Polsko
4,1 %
Španělsko
4,1 %
Rusko
3,6 %
Maďarsko
3,4 %
Belgie
2,6 %
Itálie
2,4 %
Švédsko
2,2 %
Ostatní
13,7 %

Vývoz osobních aut z EU

(podle hodnoty vývozu)

Celkem 125 005 mil. eur
0
50
USA
30,3 %
Čína
15,8 %
Turecko
6,2 %
Švýcarsko
5,9 %
Japonsko
5,9 %
Jižní Korea
4,6 %
Australie
3,7 %
Kanada
3,1 %
Norsko
2,7 %
Rusko
2,3 %
Ostatní
19,6 %

Dovoz osobních aut do EU

(dle hodnoty v mil. eur)

Celkem 37 991 mil. eur
0
50
Japonsko
23,9 %
USA
19 %
Turecko
16,8 %
Jižní Korea
12,6 %
JAR
7,9 %
Mexiko
5,8 %
Maroko
4,1 %
Indie
2,7 %
Ostatní
7,1 %

Počet nově registrovaných osobních automobilů v EU

(2017)

Celkem 15 137 732
0
50
Volkswagen
10,9 %
Renault
7,5 %
Ford
6,7 %
Peugeot
6 %
Mercedes
5,7 %

zdroj: Eurostat, ACEA, Publikace: Pozice automobilového průmyslu v soudobé ekonomice – Škoda Auto Vysoká škola a Česká spořitelna.

reklama