reklama

Vývoj automobilového trhu - Evropa ztratí na významu, předstihne ji Asie

Šéfové předních automobilek si podle průzkumu KPMG myslí, že se výrazně sníží role Evropy na automobilovém trhu. Výroba vozů se podle nich ještě více přesune do Asie, zejména do Číny. Jako hlavní trend v průzkumu označili vývoj aut na vodíkový pohon, elektromobily skončily po loňském vítězství až na třetím místě.

Pohon aut v roce 2040

Baterie

26 %

Vodík

25 %

Spalovací motor

25 %

Hybridy

24 %

Ze studie tedy vyplývá, že elektromobily nezískají tak dominantní postavení, jak se očekává. Jako hlavní překážku rozvoje aut na baterie šéfové automobilek uvádějí chybějící infrastrukturu dobíjecích stanic. Lídrem trhu elektromobilů se podle nich stane německé BMW, Tesle předpovídají druhé místo.


Asie automobilovou velmocí

74 %manažerů si myslí, že výrazně vzroste vliv Asie na trhu s automobily. “Čínské aglomerace bojují se znečištěním. Tlak na rozvoj elektromobility je proto silný právě v této zemi. Přehlcená města navíc nabízejí prostor pro rozvoj služeb mobility. Čínský trh tak nabízí unikátní příležitosti pro rozvoj obou těchto technologií zároveň,” říká partner KPMG Jan Linhart.

Podíl západní Evropy se sníží

5 %Podíl západní Evropy na trhu podle manažerů automobilek naopak do roku 2030 klesne pod pět procent. Nyní se zde vyrábí 15 procent všech vozidel. “Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ myslí si Jan Linhart.

Ústup kamenných obchodů s vozy

30–50 %Více než polovina šéfů automobilek si myslí, že do sedmi let zanikne až polovina klasických kamenných dealerství automobilů.

Budoucnost v on-line prodeji

80 %manažerů souhlasí, že budoucnost prodeje vozů je v on-line prodeji. “Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, která si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uvádí Linhart.


Hlavní trendy na automobilovém trhu

Auta na vodíkový pohon

Digitalizace

Elektromobily

Auta na hybridní pohon

Růst na rozvíjejících se trzích


O průzkumu

Průzkumu společnosti KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo 907 vrcholových představitelů automobilového průmyslu. Třetina jich byla z Evropy, 15 procent zástupců měly čínské společnosti, 13 procent pak severoamerické automobilky. Tři čtvrtiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard dolarů.

reklama