reklama

Automobilky po dlouhé době zažívají pokles tržeb. Výrobci očekávají náročný rok

úvodní obrázek

Automobilky a jejich dodavatelé loni zvýšili proti roku 2017 tržby o 0,4 procenta na rekordních skoro 425 miliard eur. Stalo se tak ale pouze zásluhou dodavatelských firem. Samotným automobilkám tržby poprvé od roku 2009 mírně klesly.

Tržby německého autoprůmyslu

mld. eur

RokCelkemZ toho automobilky
2010317,1249
2015404,8318,6
2016404,6317
2017423331,3
2018424,8330,5

Pozn. Do statistik jsou zahrnuty firmy s více než 50 zaměstnanci.

Vyhlídky na rok 2019

17 milionů

Tolik osobních aut hodlají letos vyrobit po celém světě továrny vlastněné německými automobilkami. Loni to bylo 16,5 milionu, z toho se v samotném Německu vyrobilo 5,1 milionu osobních aut.

Letošek začal špatně

10 procent

O tolik během letošního ledna až února klesla v Německu výroba osobních aut, když dosáhla 814 tisíc kusů. Stejný propad zaznamenal vývoz (637 tisíc nových osobních aut).

„Máme před sebou náročný rok. Evropský trh je slabý. Také v USA a Číně půjde sotva nahoru, zvláště pokud se prohloubí spory ve světovém obchodě.“

Peter Fuss, partner EY

20 procent

Přibližně takový je podíl automobilek vlastněných německými firmami na celosvětovém prodeji nových osobních aut.

Prodej německého tria

osobní auta, rok 2018

SpolečnostProdej (mil.)Meziročně v %
Volkswagen10,21,2
Mercedes-Benz Cars2,380,4
BMW2,491,1

Jde o prodej všech značek, nejenom té kmenové. Údaj za Mercedes zahrnuje rovněž malý vůz Smart, údaj za BMW také značky Mini a Rolls-Royce.

Nejprodávanější značky v Německu

rok 2018, tisíce kusů.

Škoda je už řadu let nejprodávanější dovozní značkou.

Vývoj cen akcií

v eurech

Akcie německého tria

změna od začátku roku 2018

Volkswagen

-12,3 %

Daimler

-27,6 %

BMW

-14,0 %

834 tisíc

Je počet stálých zaměstnanců autoprůmyslu v Německu. Meziročně se zvýšil o 14 tisíc lidí.

Regiony z největší zaměstnaností v autoprůmyslu

7 000 pracovních míst

Až tolik pracovních míst by chtělo během několika let zrušit vedení Volkswagenu. Jeho záměr naráží na tvrdý odpor vlivných odborů. Americký Ford, který má v Německu tři továrny a zaměstnává v nich kolem 24 tisíc lidí, ohlásil, že v rámci úsporných opatření plánuje propustit až 5000 lidí.

22 miliard eur

Takovou sumu vyčlenily v roce 2017 německé automobilky na výzkum a vývoj. Představuje to více než třetinu těchto výdajů v celém průmyslu.

68 tisíc

Loňský počet nově registrovaných elektrických aut v Německu, což bylo meziročně o 24 procent více. Na celkových registracích nových osobních aut se elektrovozy podílely jenom dvěma procenty. V západní Evropě je Německo podle tohoto ukazatele hluboce podprůměrné. Například v Nizozemsku je to šest procent, v suverénně vedoucím Norsku, kde se prodalo 73 tisíc aut na elektrický pohon, to byla skoro polovina (49,1 procenta).

Kdo je nejsilnější na trhu EU

podíl na registraci nových osobních aut v %, Rok 2018

Zdroj: EY (Die Automobilindustrie in Deutschland, 2018), ACEA (Evropské sdružení automobilových výrobců), Center of Automotive Management, Verband der Automobilindustrie (VDA)

reklama